introduction-image

‘Back to basic’ in Thailand

Onze collega Katinka (Clientenservice Koning Aap) heeft tijdens haar bezoek aan het 'Land van de Glimlach' een hele bijzondere wandeltocht gemaakt. Omgeven door prachtige natuur maakte ze kennis met een lokale familie van de Karen stam in Noord Thailand. Een ervaring die een diepe indruk heeft achtergelaten…

Een tweedaagse trekking vanuit Chiang Mai die je door de jungle en langs verschillende bergstammen als Karen en Lahu voert. Je slaapt daarbij in een dorp waar de bevolking nog grotendeels op een oorspronkelijke manier leeft. Een unieke ervaring waarmee je de lokale families van de Karen stam steunt.

Katinka vertelt over haar ervaring: ‘De eerste dag rijden we eerst naar een lokale markt in het dorpje Mae Malai. Dat is op zich al een hele ervaring. Op de markt kijk je je ogen uit en zie allerlei producten die je thuis niet zo snel zou zien. Nog levende vissen en schilpadden maar ook gedroogde sprinkhanen en kevers. Gelukkig houdt onze lokale gids het bij een 2 kilo kipfilet en een heleboel verse groente en rijst.

Vervolgens rijden we verder naar een waterval en warmwaterbronnen.  Na een kort bezoek beginnen we te wandelen naar ons overnachtingsadres. Het is ongeveer 9 kilometer lopen maar doordat we grotendeels bergopwaarts lopen doen we er ruim 4 uur over. We lopen door een prachtig tropisch bos. Eenmaal boven op de berg hebben we een prachtig uitzicht en zien we in de verte ons bergdorp al liggen. Bergafwaarts lopen we nog ongeveer een uur voordat we aankomen bij het huis van onze gastheer (Mr Robin Hood).  Over een houten brug lopen we het dorp binnen en we kijken onze ogen uit. Alle huizen zijn gebouwd op palen voor eventueel wateroverlast in de regentijd maar ook zodat ongewenste dieren niet boven kunnen komen. De ruimte onder het huis wordt vaak gebruikt als opslag/werkplaats en/of als dierenverblijf.  Er is geen stromend water in het dorp. Het regenwater wordt opgevangen en het water uit de naast gelegen rivier wordt ook gebruikt. Je kunt je wassen in de rivier, wat heerlijk verfrissend is na de lange wandeling.

Mr Robin Hood woont met zijn vrouw en dochtertje naast het huis waar onze groep in verblijft. Nog elke dag gaat hij met pijl en boog jagen in het bos. Ook verdienen zij geld aan het toerisme, het dochtertje van Robin Hood verkoopt armbandjes en blikjes drinken aan ons. Andere dorpsbewoners werken op de nabij gelegen rijstvelden. Er loopt geen auto weg, met brommertjes wordt er door het bos gereden. De kinderen gaan naar school in ander dorp. Na een heerlijke maaltijd van rijst, groente en kip gaat iedereen vrij vroeg slapen. Ook in het dorp gaat iedereen na het avondeten naar bed (zo tussen 19 en 1930). De volgende dag lopen wij in een ruim een uur naar de rivier en varen we 2,5 uur op een bamboe vlot. Onderweg zien we waterbuffels, olifanten en prachtige vlinders.

Deze twee dagen staat de tijd even stil en ben je midden in de prachtige natuur van Noord Thailand. Een ervaring die ik niet had willen missen… heel bijzonder!’