introduction-image

Op excursie in de Griekse natuur

Merel
maandag 7 februari 2022

In september had Merel het geluk om samen met een groep single reizigers af te reizen naar het vasteland van Griekenland. De reis stond in het teken van lekker actief zijn in de prachtige natuur van Griekenland.

Vaak denk je bij Griekenland alleen aan eilanden met witte stranden, blauwe wateren en witte huizen met blauwe daken, maar hierdoor vergeet je dat Griekenland ook een heel bijzonder stukje natuur op het vaste land heeft. Bergen en diepe kloven waren vooral ons uitzicht tijdens de reis. Tijdens de Shoestring rondreis Griekenland Actief was hiken een van de hoofdactiviteiten. Zo stonden ons twee mooie wandelingen te wachten door de Vikoskloof en over de berg Olympus.

Hike door de Vikos kloof

Aan het begin van de reis begonnen we met een hike door de Vikos kloof, volgens het Guinness Book of Records de diepste kloof ter wereld. Voordat we aan de tocht begonnen hadden we onze rugzakken gevuld met genoeg snacks en water voor onderweg. Het is namelijk een lange wandeltocht van 5 à 7 uur afhankelijk van het tempo waarin je loopt. Sommige van ons hadden een waterzak in hun rugzak die ze van tevoren gevuld hadden met water. De ideale manier om gehydrateerd te blijven tijdens de wandeling en ook om zo min mogelijk plastic mee te nemen.

Door de warmte die dag en lengte van de tocht waren onze doppers en andere hervulbare flessen niet voldoende voor de gehele tocht dus moesten we extra waterflessen bij kopen zodat we genoeg te drinken hadden onderweg. Het water in Griekenland is over het algemeen (meningen verschillen) goed te drinken, wel kan het wat naar chloor smaken waardoor sommige reizigers water uit een fles prefereren. Als je waterflessen koopt, koop dan grote verpakkingen zodat je met de grote fles je kleine hervulbare fles kunt vullen. Dit scheelt weer aan verbruik van plastic flessen!

Beklimming van de Olympus

Voor het beklimmen van de berg Olympus waren we al vroeg uit de veren. We begonnen onze tocht op 1100 meter hoogte waar 3 ervaren berggidsen ons stonden op te wachten. Het fijne van wandelen met ervaren gidsen is dat zij de wandeling uit hun hoofd kennen en een passend tempo kunnen aangeven dat aansluit bij de groep. Je volgt de gidsen en loopt daardoor zeer constant en op een goed tempo de berg op. Zonder gids start je waarschijnlijk te snel en ben je al kapot voordat je boven bent.

Onderweg had ik prachtig uitzicht over de bergen en kust van Griekenland. Ook het landschap waar ik doorheen liep veranderde naarmate ik steeds verder naar boven ging. Het ene moment wandel je tussen de bomen en een stukje later over een open stuk met stenen en lage struiken. Toen we na 3 uur wandelen aankwamen op de 2100 hoge refuge konden we even uitrusten en lekker lunchen, dat hadden we namelijk wel verdiend! Er is een klein restaurant waar je o.a. broodjes, soep en pasta kunt bestellen. Als je denkt dat je hier ook je vuilnis kunt weggooien, dan heb je het mis. Al het vuilnis dat je de berg mee op genomen hebt, dien je ook weer zelf mee terug naar beneden te nemen. Een goed initiatief, zo vormt er zich geen vuilnisbelt bij het restaurant. Onderweg zag ik ook geen vuilnis waardoor ik een wandeling maakte door een echt stukje puur natuur.

Kajakken en ‘wijnen’ bij Chalkidiki

Naast de verschillende wandelingen hebben we ook andere activiteiten in de natuur gedaan zoals kajakken op zee. Aan het einde van de reis maakten we ons nog klaar voor een kajaktocht en wijnproeverij in de omgeving van Chalkidiki. Chalkidiki staat bekend om de prachtige witte stranden, iets wat wij ook graag wilden zien. Iedereen vormde van tevoren een duo en kreeg per kano een kleine koelbox mee. We voeren naar een kleine idyllische baai waar we onze kano’s het strand op trokken. De gidsen hadden 4 verschillende wijnen geselecteerd die allemaal uit de regio komen.

Ook hier geldt weer de regel dat al het vuilnis netjes mee terug gaat in de koelboxen om het vervolgens later netjes weg te kunnen gooien bij een vuilnisbak. Op het verlaten strandje staan namelijk geen prullenbakken en het is aan ons om dit soort prachtige standjes blijvend schoon te houden zodat ook de volgende bezoekers dezelfde unieke ervaring hebben als wij dat hadden.